Termunterzijl 01-08-2024, donderdag

We zijn vanmorgen vertrokken voor een weekje vakantie naar in eerste instantie het noorden van het land. Morgen is zus Edith jarig, die woont in Groningen. Omdat ik gunstige uitslagen van een onderzoek had gekregen leek ons het een leuk idee om er een weekje vakantie tussendoor te plannen voordat we eind deze maand weer naar Spanje gaan .

Ik wilde al een tijdje naar de Wadden en dan m.n. naar Termunterzijl omdat je daar een vogelkijkhut hebt en een zeehondenobservatiepunt.

We kwamen op weg hierheen over kleine weggetjes door dorpjes met knoestige namen die wel bij het landschap pasten. Het was een klein 2,5 uur rijden en we waren kort na het middaguur op de kleine cp in Termunterzijl die tegen de waddendijk ligt bij ook een kleine jachthaven, leuk die kleinschaligheid hier.

Even over de dijk geloerd naar het Wad toen we net waren aangekomen. Bij terugkomst raakten we in gesprek met een aardig stel camperaars, Pien en Piet, die aankomende winter naar Marokko zullen gaan. We werden uitgenodigd voor een kop koffie en we hebben o.a. wat ervaringen over Marokko uitgewisseld, het was heel gezellig.

Je zou toch zeggen dat dat zeehondje een droevige blik heeft.

Een paartje Zwarte ruiters

Een kievit, vroeger zo algemeen. De weidevogels worden bedreigd

Cp Jachthaven Termunterzijl, N53.30263 E7.03462, met voorz., €15,70

Na de lunch zijn we op de  fiets gesprongen en naar de uitkijkpunten gefietst. Over een fietspad wat onderlangs de dijk liep en waar over een klein stuk ook auto’s mochten rijden, veel Duitse auto’s, Duitsland is dichtbij. Een aardig fietstochtje en het was niet al te ver fietsen, 5 km, toen we bij het zeehonden spotplekje waren gekomen. We hoorden dat ’s avonds de beste tijd is om zeehonden te spotten, wij zagen er in ieder geval 2 liggen. Het leek ons een moeder met een jong, geen huiler dus, hoewel het jong best wel zielig keek.

Vervolgens was ruim een kilometer verder  de vogelkijkhut, waarover je over een vlonder heen liep. Het stonk behoorlijk naar volgelstront en uitgewoonde kippenhokken, geen twijfel dat we op de goede weg waren.  Er waren veel de ons bekende soorten vogels aanwezig op dat moment, ganzen, meerkoeten, diverse soorten meeuwen en wat verder weg biddende  visdiefjes. Gelukkig foerageerden er ook een paar Zwarte Ruiters en wat Kieviten die we bij ons in de Achterhoek nauwelijks meer zien. Hoewel we meer soorten hadden verwacht te zien, was het  toch een leuk uitstapje.

Op de terugweg zagen we een visrestaurant waar het bomvol was , daar zijn we vanavond gaan eten , het was toen iets minder druk maar we moesten lang wachten op onze bestelling, eigenlijk moesten we wacht in een rij om wat te bestellen. Maar het was de moeite waard, heerlijke kibbeling met frites gegeten.

Het weer was aanvankelijk best aardig met een zonnetje tussen de sluierbewolking door. De 2e helft van de middag werd het zwaar bewolkt en het werd 22º. Wat leuk om weer even met de camper weg te zijn.

Groningen 02-08-2024, vrijdag

Het was een heel rustige nacht in Termunterzijl, zelfs nog geen vogelgeluiden gehoord. Voor we vertrokken zijn we nog even een stukje over de dijk gewandeld en met gemengde gevoelens naar de zee van windmolens geleken. Gemengde gevoelens omdat hier onze groene idealen botsten met de vervuiling van de horizon.

Via dezelfde route teruggereden waarbij we in de dorpjes de kleine kerkjes wel mooi vonden door het roodbruine baksteen waarvan ze zijn gebouwd.

Stonden we vannacht met een zestal campers, waaronder 2 Duitse en een Zweedse camper, hier staan er wel 50. Hier, dat is de cp in Kardinge, we staan daar altijd als we in Groningen zijn. Je staat vlakbij de bushalte en je bent zo in de stad. Die hebben we niet bezocht, we zijn hier voor de verjaardag van mijn zuster waar we halverwege de middag kwamen. Eerst thuis bijgepraat en daarna naar het Noorderplantsoen waar we traditiegetrouw naar het restaurant zijn gegaan en ons hebben neergevlijd op het terras. Daar kwamen ook nog 2 vriendinnen van zus Edith, een kenden we al ende andere bleek ook al een leuke vriendin te zijn waar het ook onmiddellijk mee klikte.  Zodoende was het erg gezellig en we hebben lekker gegeten en gedronken en gebabbeld.

Gezelligheid in het Noorderplansoen, vooral veel jongeren.

Op het terras van Restaurant Zondag in het Noorderplantsoen.

Cp Kardinge Groningen, N 53.24008 E 6.59752, gratis , geen voorz.

Het Noorderplantsoen was pas nog in het nieuws omdat het er op mooie zonnige dagen zoals nu, erg druk en gezellig is. Barbecuende mensen zijn niet altijd even geliefd bij omwonenden, soms is het wat al te  luidruchtig, mede  door alcoholgebruik. Groningen is een studentenstad, een beetje reuring hoort erbij. Maar het is wel te gek als het rumoer, met muziek op volle sterkte, tot in de vroege uurtjes door gaat.

We zijn met Edith weer teruggelopen naar haar huis. Edith heeft een maand of twee geleden haar enkel gebroken , ze heeft begin deze week het gips eraf en kan nu achter de rollator lopen, het Noorderplantsoen valt binnen de actieradius wat ze dagelijks moet lopen om te oefenen..

Wij zijn met Edith weer meegelopen naar haar huis, vlakbij het restaurant en zijn weer met de bus naar de camper gegaan, concluderend dat het een heel  gezellige dag was. En ook nog mooi weer, zon en 25º.

Bremen 03-08-2024, zaterdag

Vanmorgen zijn we naar Duitsland gereden, naar Bremen. Een ritje van zo’ n 180 km via de Autobahn.

Waarom Bremen? Het eenvoudige antwoord is omdat we daar nog nooit zijn geweest en het niet te ver van Groningen ligt. Ten tweede omdat we een paar jaar geleden, tijdens de Coronaperiode , Duitsland ontdekt hebben, we zijn er toen een paar maal geweest, dat beviel ons toen prima, dus daarom nog  maar weer eens.

Bremen is een oude Hanzestad en een behoorlijk grote stad met ruim een half miljoen inwoners. Er zijn een paar cp’s maar we wilden niet te ver van de stad staan en staan nu op een grote cp vlakbij de rivier  de Weser. Gelukkig was er nog wat plaats , we hadden van tevoren gebeld. Hoewel de cp tegen het centrum aan ligt, heb je hier toch geen milieusticker  nodig.  Wij mogen met onze camper uit 2004 niet een milieuzone inrijden.

Het prachtige Rathaus van Bremen, een schoolvoorbeeld van de Weserrenaissancestijl

Het is minder dan een half uur lopen naar het centrum waar we het begin van de middag naar toe zijn gewandeld. Het was 26º en het voelde benauwd aan, er was onweer voorspeld. Het historische centrum van Bremen is niet zo groot, via een brug over de Weser ben ze al snel bij de mooie Marktplatz die omgeven is door fraaie herenhuizen, het Rathaus en de Dom. Een gedeelte wat weggebombardeerd is in de 2e wereldoorlog is weer gerestaureerd in oorspronkelijk staat, niet over de top zoals je wel eens ziet. Het mooiste gebouw vinden we het schitterende raadhuis ( eerst gotisch 1405-1410) en de gevel is een heel mooi voorbeeld van de bouwstijl de ‘Weserrenaissance.’ Ook aan het plein staat de Dom, een romaanse kathedraal uit de 11e eeuw. Door de wisselende bewolking vonden we de dom nogal somber ogend.

Ook het wellicht meest gefotografeerde standbeeld van Noord Duitsland, die van de Bremer Stadsmuzikanten uit het sprookje van Grimm , staat aan het marktplein.

DE centrale plek in het historische centrum van Bremen is de Marktplatz

De Bremer stadsmuzikanten

Net gemist het opteden van het koor "Omas gegen Rechts".

Een bezienswaardigheid is het kleine straatje de Böttcherstrasse, ooit een gewoon straatje, totdat het in 1926-1930 werd omgevormd tot een straatje in Art Deco stijl gebouwd met bruinrood baksteen. Het werd gefinancierd door een rijke koopman. De Nazis hebben het straatje in stand gehouden om als voorbeeld van Entartete Kunst te gelden. Dat er drommen toeristen zijn in dit seizoen was in dit nauwe straatje goed te merken, groepjes met gids al dan niet voorzien van een ‘schipperspet.’ Want hoewel 50km van zee heeft Bremen veel met scheepvaart van doen gehad, aan de monding van de Weser ligt Bremerhafen, samen met Bremen een vrijstaat.

Een impressie van het Art Deco straatje de Böttcherstrasse,

We waren net te laat om nog een zangkoor te kunnen zien, ‘Omas gegen Rechts’, die naast het Rathaus hadden opgetreden, jammer. Elke uiting van weerstand tegen de gure rechts extremistische wind die over Europa waait is natuurlijk prima, in welke vorm dat verzet dan ook is.

Omdat het onweer naderbij kwam zijn we weer terug gewandeld naar de cp, later bleek onze haast onnodig, de bui trok net ten noorden van ons voorbij. Het bleef wel bewolkt en de temperatuur ging van 26 naar 23 º. Morgen blijven we ook wel hier, de voorspelde 19 mm neerslag bleef gelukkig uit.

Bremen 04-08-2024, zondag

Er viel gisterenavond nog wel wat regen, echter geen grote hoeveelheden. We hebben door de hoge bomen geen tv ontvangst maar dankzij de app van CD hebben we toch oa het journaal en wat sport gezien, de fantastische eindsprint van Femke Bolt, wat een prestatie!

Schütting heet dit herenhuis aan de Marktplatz. Het is gebouwd in in de Hollandse Maniërisme stijl door een Vlaamse bouwmeester.in 1537-1539

In de Böttcherstrasse gaat om de paar uur  een klokkenspel. Hoewel er nauwelijks klokken te zien zijn, staart iedereen omhoog , een paar minuten lang.

Een gedeelte van de topgevel Rathaus.

Op de marktplatz staat het 5,5 m hoge standbeeld van Roland(1404). Het symboliseert onafhankelijkheid van een stad. Dergelijke Roland beelden staan in meerdere Duitse steden.

Rondom het middaguur zijn we weer naar het oude centrum van Bremen gewandeld, wat dikker gekleed want het was een stuk frisser dan gisteren. Eerst nog even rondom de Marktplatz gewandeld, nog beter het Rathaus bekeken en vervolgens hebben we de st Petri Dom bezichtigd die ongeveer 1200 jaar oud is. Omdat het geen katholieke kerk is ontbreekt binnen de overdadige pracht en praal maar heeft de romaanse kathedraal een eenvoudig interieur.  Er zijn een paar mooie gebrandschilderde ramen in de toch wel grote kerk en ook de barokke kansel is mooi.

Zandstenen reliëfs in de Dom, de geestelijken in het midden dragen de Dom

De Dom en wat glas-in-lood ramen.

Op de voorgevel van de Dom zijn 2 muurschilderingen aangebracht .

Een andere toeristische trekpleister is de kleine wijk het Schnoorviertel. Deze oude wijk (15e tot 18e eeuw) met vakwerkhuisjes was eerst de armenwijk van Bremen. Echter zo  eind jaren ’50 is men begonnen deze wijk met zijn smalle straatjes  te restaureren. En succesvol want de wijk is nu een aanschakeling van souvenirswinkeltjes, restaurantjes, galerieën en ijssalons en trekt hordes toeristen. We waren blij dat we hier niet gisteren naar toe zijn gegaan omdat er vandaag in de stad er minder toeristen waren . Dus ook in deze wijk waar we af en toe nog wel moesten schuifelen. Een leuke wijk maar net iets too much, je zou er maar wonen met die toeristendrommen die  langs je gevel lopen.

Als je van de Dom naar het Schnooviertel loopt, staan deze huizen vlabij de wijk. Wij vonden dat wel een mooie overgang , die gekleurde huizen, van groot naar klein in de wijk.

Een aantal foto's uit de wijk Schnoorviertel.

Het bleek toch mogelijk om nog een aantal foto's te maken zonder al te veel toeristen er op

We zijn gaan lunchen bij een Arabisch restaurant waar we een heerlijke shoarmaschotel met oosterse garnituur hebben gegeten. Omdat het buiten de toeristische route lag was het ook nog heel betaalbaar ook .

De dag begon bewolkt maar ’s middags kwam de zon er aardig door  en met vrij veel wind werd het 21º.

Verden an der Aller 05-08-2024, maandag

Vanmorgen zijn we om een uur of 10 vertrokken uit Bremen. We werden door de TomTom door de stad gestuurd, we zagen ook geen alternatieve route om de stedelijke bebouwing te vermijden. Of we straffeloos door de milieuzone zijn gereden zal binnenkort moeten blijken, wel of geen prent in de bus.

Het was maar 35 km naar Verden, een kleine stad aan de rivier de

Aller. Toen we op de cp kwamen bleef de handrem vast zitten. We hebben er een handremverlenging op laten zetten, die zat muurvast. Nu ben ik niet de meest handige man, de meer technische zaken worden bij ons door Everdien gedaan. Nu hebben we niet al te veel gereedschap bij ons maar wel het juiste, in no time had Everdien de verlenging eraf geschroefd en gesleuteld zodat we niet de hulp van de ADAC moesten inroepen.

Het mooie Rathaus van Verden met klokkentoren. Daar linksachter de toren van de Johanneskirche.

De winkelstraat van Verden.

Ook in Verden staan vakwerkhuizen in het oude centrum

Dat Verden een paardenstad is zie je ook aan dit standbeeld.

Vlakbij de kleine cp is de Lidl, we hebben daar tussen de middag weer de meest noodzakelijke dingen gekocht, we hadden bv geen brood meer. Dan is het altijd leuk om wat Duits broodbeleg te kopen, wel 4 verschillende soorten smeersels gekocht.

Nadat we een tijdje bij de camper hadden zitten lezen, dwz Everdien een boek en ik me weer bezig had gehouden met Spaanse les via Duolingo, zijn we de stad ingewandeld. Na de drukte van het weekend in Bremen was dit stadje weer heel anders, niet veel toeristen. We hebben rondgewandeld maar er waren wat bezienswaardigheden w.o. 2 kerken gesloten omdat het maandag was. Wel open was de Dom, daar zijn we dan wel in geweest. Ook hier een eenvoudig interieur, wel een mooie kleurstelling.

De ingang van de Dom is aan dit plein. Linksachter zie je het dak van de Dom.

De achterkant van de Dom, gedeeltelijk aan het oog onttrokken door bomen. De voorzijde is verborgen achter huizen.

Het schip van de Dom, wij vinden het donkerrode plafond erg mooi met het wit en geel van de pilaren.

Verden staat bekend bij paardenliefhebbers door de diverse activiteiten die er plaatsvinden rondom paarden. Er zijn stoeterijen, renbanen, stadions en trainingscentra. Ook is er het Deutsches Pferdenmuseum en worden er jaarlijks 7 paardenmarkten gehouden.

Aan het eind van de middag  zijn we neergestreken op een terrasje want het was inmiddels best warm en dorstig weer geworden. De prijzen voor een Apérol Spritz en een Hefe Weizen waren ongeveer gelijk aan wat je in Nederland zou moeten betalen, €13,40.

We hebben nog een tijdje bij de camper gezeten tot het wat begon af te koelen, na een bewolkte start werd het vanmiddag 25º bij brede opklaringen.

De cp in Verden, N52.92558

E 9.22768 met voorz. €10,-

Minden 06-08-2024, dinsdag

Via secondaire wegen zijn we naar Minden gereden, daarom deden we over de 84 km ruim 1,5 uur. Door kleine dorpjes, wat stadjes en langs roodstenen boerderijen  met vakwerk. Baksteen wordt sinds de 12e eeuw gebruikt als bouwmateriaal, ooit door Norbertijner monniken uit Lombardije  in Noord Duitsland geïntroduceerd voor de bouw van Gotische kerken.

We hebben vrijwel de hele weg parallel aan de Weser gereden, zonder maar iets van de rivier te zien. De cp in Minden  is ruim 50m van de Weser maar die wordt voor een deel  door bosjes en riet aan ons oog onttrokken. En niet te vergeten door  de Beach Bar vlak voor onze neus, met strandje erbij. Vóór ons ook veel mensen op de zonneweide, voor een deel afkomstig uit het middenoosten zo te zien en vooral die mensen zijn gewend om te picknicken.

Bij die cp, onderdeel van een immense parkeerplaats voor dagjesmensen, is een voetgangersbrug over de Weser waardoor je in ruim 10 min. in de stad bent.

Foto's moesten van  dichtbij worden genomen door  tenten die het zicht ontnamen, daarom scheve gebouwen in Weser renaissance stijl

Ook rondom de Dom worden tenten opgebouwd.

Er staan wat grote statige gebouwen, Duitse grandeur,  alvorens je in het centrum bent. In het centrum werden tenten, zo te zien bier- en eettenten opgebouwd ,waardoor het centrum er niet zo aantrekkelijk uitzag, er is feest de komende dagen. Veel gebouwen zag je niet door de tenten maar we hebben , enigszins gehinderd door de hitte, toch nog  wat rondgeslenterd.

Inmiddels was het 15.00 uur en zijn we bij een Vietnamees restaurantje gaan eten. Een soort Tjap Tjoy en een bamigerecht , heerlijk gekruid en weggespoeld met een Hefe Weizen en een Weissburgunder Trocken.

Op deze prachtige zomeravond  nog veel mensen s' avonds op de speel/ligweide.

De Beachbar gezien van de andere kant van de Weser, de cp ligt daarachter.

Cp minden, N52.28680 E 8.92422, met voorz. €5,-.

Na de lunch zijn we weer een wandeling gaan maken, er was tamelijk veel leegstand van winkels en toen de Dom gesloten bleek zijn we via een voetpad langs de Weser weer naar de camper gewandeld. De rest van de middag en avond hebben we heerlijk bij de camper gezeten, het was ook vanavond druk op de weide langs de Weser. Het was prachtig zonnig weer op een enkel wolkje na en het werd 29º. Was het elke dag maar z'n prachtig weer!

Minden 07-08-2024, woensdag

Het was een heerlijke avond gisteren , voor onze  neus werd er op de weide nog lang geluierd, gevolleybald , badminton gespeeld en gewandeld. Onder de brug woont een schizofreen in een soort tent die hij op het aanhangwagentje van zijn fiets heeft zitten. Het aanhangwagentje is volgeschreven met teksten, gisterenavond had hij zijn hele handel op het karretje achter zijn fiets en stond hij om de 10 meter stil en daarbij  een of andere boodschap erg  luid en langdurig te verkondigen. Onze camperbuurvrouw was het kennelijk zat en pakte haar trompet en in de schemering trok er een Jeroen Bosch achtig tafereel aan ons voorbij: de man lopend  met zijn fiets en daarachter onze buurvrouw met trompet die hem ‘verjoeg’ met eentonige getoeter. En het bleef nog lang gezellig en zwoel buiten.

Een aardig beekje tijdens onze fietstocht.

Het Kaiser Wilhelm Denkmal op een heuvel bij Porta Westfalica

Actie buurvrouw gisterenavond

Een Blinde Bij op een Borago bloem . Borago wordt ook wel komkommerkruid genoemd

Vanmiddag hebben we maar weer eens de fietsen gepakt, pas de 2e keer deze korte trip, we lopen alles in de steden waar we geweest zijn. Er loopt een fietspad langs de Weser en we zijn een kilometer of tien in zuidelijke richting gefietst, voorbij Porta Westfalica waar op een heuvel een monument , een Denkmal ,staat van Kaiser Wilhelm . Duitse lelijkheid waar je gratis met een treintje naar toe kon, niets voor ons zoiets. Hoewel je van de 270 m hoge  heuvel wel een mooi uitzicht hebt over het Weserlandschap maar het was wat heiig. Er waren redelijk veel fietsers en wandelaars op het  fiets/wandelpad en hoewel we al niet meer zo noordlijk zitten in Duitsland, groet men hier nog met ‘Moin’.

Op de terugweg langs de Lidl gereden in een dorp waar we o.a. gerookte forel hebben gekocht . Everdien had een paar dagen geleden een heerlijke forel/aioli dressing gemaakt over de sla,  zo lekker dat we die nog een keer wilden eten.

Er vielen vanmiddag een paar kleine buitjes, we zaten gunstig hier, ten noorden en zuiden van ons trokken grote onweerscompexen voorbij , hier slechts wat donderslagen. We hebben door de buitjes 1,5 uur binnen gezeten, daarna weer naar buiten, opnieuw lekker weer , wel nam vanaf een uur of 5 de wind wat toe. Daarom was het vanavond ook minder druk langs de Weser dan gisteren. Was het voor de regenbuien uit nog 26º, ’s avonds was het frisser en zijn we naar binnen gegaan.

Warnsveld 08-08-2024, donderdag

Vanmorgen tegen half tien zijn we vertrokken voor de reis naar huis. Het was maar 225 km rijden en na 2.45 uur waren we weer thuis. Er waren wel wat ‘Baustellen’ maar die leverden niet veel vertraging op .

Het was maar een weekje dat we weg zijn geweest maar wel lekker afwisselend . Bij de Wadden geweest, Bremen bezocht en langs de Weser gefietst en tussendoor nog naar de verjaardag van mijn zus in Groningen geweest.  Al met al een leuke week mede dankzij het weer wat geen roet in het eten gooide.

Ws zijn we nu een paar weken thuis en vertrekken we weer eind augustus naar Spanje.

Een paar foto's  van enkele weken geleden van jonge torenvalken in een nestkast bij een camperforumlid die bij ons in de buurt woont