Warnsveld 22-08-2024, donderdag

Dat hebben wij weer , a.s. zondag willen we weer vertrekken richting Spanje.

Het leek ons aardig om nu eens het begin van de oogstfeesten in Logroño mee te maken eind september, dit omdat we vorig jaar het slot van die feesten hebben meegemaakt en ons dat uitermate goed is bevallen. De feesten  vinden plaats in de week van 20 t/26 sept. 2024,

Maar omdat we de tijd aan onszelf hebben, dacht we dat het aardig zou zijn om eerst een week of iets langer in de Dordogne in Frankrijk neer te strijken. So far so good.

Wat oogst uit eigen tuin: de uitgebloeide bloen van de Clematis, sterk ingezoomd.

Een Kustbijvlieg op de bloemetjes van de Knoflookbieslook

Een kruisspin weeft hier een web  in de struik van de Passiebloem

Een Gehakkelde Aurealea in de braamstruik

Totdat we vanmorgen zagen dat er de komende 14 dagen daar temperaturen worden verwacht van tot wel 35º. Nu zijn dat verwachtingen op dit moment, het kan dus wat minder heet uitpakken maar we moeten er wel rekening mee houden.

Dus zakken we eerst af naar het midden van Frankrijk en kijken dan, we zijn dan een week verder hoe het met de weerverwachting is. Mocht het dan in de Dordogne te heet zijn, kunnen we altijd via een route meer langs de oceaankust naar Spanje gaan.

We hebben er weer zin in!

Pont Sainte Maxence 25-08-2024 , zondag

We hebben goed geslapen en zijn om 8.00 uur opgestaan. Ruim een uur later zaten we in de camper, een bewuste keuze om op zondag te gaan rijden, dan heb je vrijwel geen vrachtverkeer. Zodoende konden we zonder noemenswaardige vertraging door Antwerpen rijden en vervolgens door Lille. Af en toe in Frankrijk enige wegwerkzaamheden maar ook dat leverde geen vertraging op. We hadden 2 mogelijke overnachtingsplekken geprikt van tevoren, een in Noord Frankrijk net over de grens met België, de andere wat verder weg. We hebben voor de laatste optie gekozen, dat omdat we morgen langs Parijs moeten en er weer vrachtverkeer zal zijn en we ons bovendien fit genoeg vonden. We zijn via de tolweg gegaan, de eerste dag wilden we wat opschieten.

De brug over de rivier de Oise

De kerk Sainte Maxentia, hij was gesloten vandaag

Cp Port Sainte Maxence , gratis, voorz.

CC site code 52253, N49.30267 E2.60036

De cp waar we nu staan is in Pont Sainte Maxence,  70 km boven Parijs . Een cp die aan de rivier Oise ligt die aan ons oog wordt onttrokken door struikgewas. We zijn van middag het dorp ingewandeld, dat stelt niet veel voor maar dat is niet erg als je alleen maar voor een overnachting hier bent . We hebben even wat rondgewandeld en zijn op het enige terras in het dorp, bar Longchamp ,neergestreken.

Daarna weer naar de camper , we merken dat we in ruim 6 uur  498 km hebben gereden , we worden wat ouder.

Morgen willen we richting de Loire, voorlopig nog even niet naar de Dordogne omdat het daar te warm is. Niet dat we erg actief zullen zijn, ik ben nog wat beperkt door de naweeën van de peesplaatontsteking, een kadootje meegenomen uit Marokko. Grote wandelafstanden zitten er niet in, dat deden we toch al niet maar voorlopig willen we ons wat dat betreft beperken tot ongeveer 5 km. Maar we hebben fietsen bij ons, die kunnen natuurlijk prima gebruikt worden langs de Loire .

Het was vanmiddag tamelijk zonnig en 22º , prima weer om te rijden dus.

Saran 26-08-2024, maandag

Officieel zijn er 4 plaatsen op de cp , er stonden er vannacht 15 in Pont Sainte Maxence.

Ondanks het feit dat het een rustige plek was vannacht heeft Everdien slecht geslapen, we hadden te laat gisterenavond nog een andere cp in de TomTom gezet. We kregen de route rondom Paris over Francillienne niet in de Tomtom, hij wou over de A86 langs Parijs die erg druk is met vrachtauto’s. Dus dat spookte wat door haar hoofd vannacht.  Vanmorgen daarom een andere cp in de TomTom gezet , Saran bij Orleans, nu pikte hij de alternatieve route, de Francillienne wel.

Getankt voor €1,601 bij Leclerc in Pont Sainte Maxence en we konden beginnen aan de ongeveer 225 km naar Saran. Wat was het druk op de Francilliene, (N 104) , een langzaam rijdende file gedurende vrijwel de gehele route. Maar gelukkig was dat de andere kant op, je mag ook wel eens mazzel hebben. Wij konden probleemloos doorrijden tot we op de N20 naar Orleans kwamen. Deze route was gelukkig niet druk, nauwelijks vrachtauto’s en voor de helft 2 x 2 baans en daarna 3 baan met wisselende stroken om in te kunnen halen.

We waren binnen 3 uur rijden nog net voor het middaguur in Saran waar toen nog plaats genoeg was op de cp.

We hebben vorig jaar ook op deze cp gestaan in oktober, op de terugreis uit Spanje, de plek is gunstig gelegen op de Noord Zuid route.

Een deel van het meer in het park wat achter de cp ligt

Bankjes en fitness apparatuur  in het park.

Het kasteeltje met links daarachter een draaimolen.

Cp Saran, gratis met voorz.

CC sitecode 73165. N47.95114 E 1.87315

We hebben wel globaal een plan hoe we naar Spanje zullen gaan, ons uiteindelijke doel is het begin van de oogstfeesten in Logroño op 20 sept( t/m 26 sept) . Vorig jaar hebben we het eind daarvan meegemaakt en dat vonden we zo leuk, m.n. de sfeer in de kleine straatjes waar een ketting van restaurantjes/barretjes is met allemaal hun eigen pintxo specialiteit.

Ons plan is nu om eerst een kleine week aan de Loire te gaan staan en dan naar de Atlantische kust te rijden. Van daaruit steken we dan door naar de Dordogne om vervolgens de Pyreneeën over te gaan.

Na lezen en wat Spaans leren via Duolingo op het gras tegenover de camper, hebben we vanmiddag een klein stukje gewandeld,  rondom een meertje wat achter de cp ligt. Er is een mooi park rondom het meertje aangelegd met fitnessapparatuur, veel bankjes en wat land art wat niet zo veel voorstelt. Er is een klein kasteeltje met erachter een terras waar je wat kunt drinken en er is een kleine draaimolen, er waren tamelijk veel kinderen aan het spelen. Naast het park loopt een wandelpad door een bos waar wilde zwijnen schijnen voor te komen, die hebben we niet gezien.

Morgen gaan we een klein stukje verder rijden naar de Loire naar een plek aan de rivier.  Hoewel we op ongeveer een half uur fietsen van Orleans staan, slaan we dat over , we zijn daar als eens geweest. Voorlopig eerst de natuur in.

Het was stralend weer vandaag, niet veel  wind en 24º.

Saint Dyé sur Loire, 27-08-2024, dinsdag

Het was slechts een kilometer of 50 rijden naar Sani Dyé maar omdat we door kleine dorpjes reden langs de Loire lag de gemiddelde snelheid ook rond de 50 km p.u. Een vruchtbaar gebied met fruitteelt en sporadisch wat wijndruiven was het landscap onderweg. In een dorp hebben we niet alleen boodschappen gedaan maar ook getankt bij Super U. Het was nog niet echt nodig maar we vonden de literprijs voor diesel, €1,579 ,wel erg aantrekkelijk.

We kwamen ruim voor het middaguur aan op een parking aan de Loire bij het dorpje Saint Dyé sur Loire. En wel een bijzonder leuk plekje vlak aan de waterkant, op gras en helemaal gratis. Zo vind je ze niet meer vaak met de opmars overal in Frankrijk van campercampings waar je al gauw €15,- voor betaald.

We staan hier heerlijk rustig met een aantal andere campers, op de Loire varen wat kano’s voorbij en er spelen kinderen in het water. De schoolvakanties zijn nog niet afgelopen, er zijn hier ook campers met gezinnen met kinderen.

De rivier de Loire vlakbij de cp waar we nu staan. Wij zien vanaf de plek waar we staan door bomen weinig water.

De kerk van Saint Dyé sur Loire kent een rijke historie. Ooit gebouwd omdat het dorp een belangrijke havenplaats was voor het hout uit omliggende bossen en rijke handelaren deze kerk lieten bouwen. Ook werden er stenen voor het kasteel Chambord via de haven ingevoerd.

De hoofdstraat van Saint Dyé sur Loire

Parking Saint Dyé sur Loire, grtis, geen voorz. N47.65487 E1.47869

Vanmorgen zijn we langs de Loire naar het kleine dorpje Saint Dyé gewandeld, het dorpje is wel aardig maar niet heel bijzonder. Er staat een oude kerk waar we in zijn geweest. Omdat we de enige bezoekers waren op dat moment werden we besprongen door een vrijwilliger die ons wat over de kerkhistorie vertelde. Er is een tombe uit de 6e eeuw, de kerk is al eens herbouwd op de restanten van de oude kerk en daarna werd het dak door de bliksem getroffen en werd het gerestaureerd ,gefinancierd door Lodewijk X1V, de zonnekoning, ergens eind 17e eeuw. De overlevering wil dat een van de 3 musketiers hier korte tijd gevangen heeft gezeten toen hij tijdens dronkenschap in een taverne stennis schopte en hij in een kerker werd gegooid.

Vanmiddag hebben we genoten van de rust hier en hebben bij de camper zitten lezen, ik heb nog wat Spaanse les gedaan via Duolingo.*  We hebben wel de schaduw opgezocht omdat het meer dan 28º werd. Achter de camper loopt een fietspad wat helemaal langs de Loire gaat.

Er zijn hier kano's te huur maar kinderen hebben die niet nodig om zich te vermaken in een dode arm van de Loire.

En we zagen in het dorp een campertje, een Renault Estafette. Dat was in 1978 ook ons eerste campertje.

Langs de rivier hier zien we o.a. deze Weidebeekjuffers.

Boerenzwaluwen zijn in Nederland al vertrokken, hier verzamelen ze zich voor een reis naar het zuiden.

*Toen we van onze Marokko-reis terugkwamen, heb ik me vol verve op een cursus Spaans gestort. Van campervrienden die we daar ontmoet hebben, Leny en Marita, hoorden we dat zij vreemde talen aan het leren waren via de app Duolingo. Aangezien het slecht weer was  in mei toen we terug waren van onze reis en ook een gedeelte van juni , was dit natuurlijk prima weer om ook met Spaans te beginnen via Duolingo. Nu had ik in 1980 al wekelijks gedurende een half jaar 2 uur per week Spaanse les gehad via de Volksuniversiteit. Ik moest daarmee stoppen omdat ik toen kanker kreeg. Ik had dus al een basiskennis Spaans en ik heb het altijd  leuk gevonden om , als we in Spanje waren, wat Spaans te brabbelen. Ik heb nu 94 dagen lang iedere dag enige tijd Spaans geleerd, de methode is leuk en uitnodigend. Hoewel mijn leeftijd me parten speelt, leer toch nieuwe dingen. Ben benieuwd of ik iets beter Spaans spreek, het lezen gaat wel goed, ik kocht vroeger toen we na de dood van Franco naar Spanje gingen, ook wel een krant om wat Spaans proberen op te steken.

Saint Dyé sur Loire 28-08-2024, woensdag

Stonden we gistermiddag met een paar campers hier, vannacht hebben er maar liefst 23 overnacht.  De meeste vertrokken weer vanochtend.

We zijn geheel volgens plan naar het kasteel Chambord gefietst, een km of 7 slechts van de parking waar we staan via een mooie route deels door het bos. Op de terugweg heeft Everdien  dit pad het dazenpad genoemd omdat er telkens insecten op de blote rug van Everdien gingen zitten tijdens het fietsen. Ze leken op Blinde Dazen maar dat waren ze gelukkig niet

Het kasteel zie je al van verre staan, het is een van de grootste kastelen van Frankrijk. Het is gebouwd in opdracht van  koning Frans  I, een soort playboy zouden we nu zeggen , hij schijnt met meer vrouwen het bed te hebben gedeeld dan Jeroen Pauw.

Het enorme en bij nader inzien mooie kasteel Chambord. Dat vonden ook de drommen toeristen die naar binnen gingen.

De schoorstenen zijn erg mooi.

Het kasteel is gigantisch groot en het was nooit bedoeld om in te wonen, het diende vooral om te imponeren. De kamers waren te groot om te verwarmen, zeker in de winter. En er zijn nogal wat kamers, maar liefst 440. Het kasteel werd vooral gebruikt voor feesten voor de toenmalige jetset en er werden jachten georganiseerd.. Het kasteel wordt omringd door muren die 32 km lang zijn. Het jachtslot is 156 m lang en 117 m breed en het dak staat vol met schoorstenen van de vele vuurplaatsen die er zijn die dienden om de kamers proberen te verwarmen. Het kasteel is een kasteel in renaissancestijl  en de schoorstenen lijken wel aparte gebouwen.

Dat is de eerste indruk, wel wat over the top allemaal. Maar als je beter kijkt is het eigenlijk een prachtig gebouwd kasteel, met zijn ronde vormen en daarop de schitterende schoorstenen.

Op de terugweg van het kasteel via het 'dazenpad'.

Op de stoel naast de camper een Terrasjeskommazweefvlieg, die heet echt zo.

De Waterteunisbloem

We zijn niet naar binnen geweest, het interieur is grotendeels gesloopt tijdens de Franse revolutie . Bovendien zijn we ooit al eens geweest , dat is  wel al heel lang geleden , ergens in de jaren ’80 vermoeden we. Het was erg druk en toeristen reden rond in een soort golgkarretjes door de tuinen Wel hebben we een stuk door de tuinen gefietst, langs een lange gracht waar toeristen in roeiboten zaten. De meertjes waar anders vogels te spotten zijn staan nu droog. We hebben al met al bijna 20 km gefietst.

We hebben onze plannen bijgesteld toen we vanmorgen de veranderde weersverwachting zagen voor de komende dagen. In Saumur vallen morgen al buien en ook langs de Atlantische kust waar we heen wilden is het niet veel beter. Daar gaan we geen paar honderd km voor om rijden, het plan is nu om  af te zakken naar de Dordogne zonder al te grote omwegen.

Het was een erg warme dag vandaag, het werd 32º. We hebben vanmiddag bij de camper gezeten, heerlijk gerelaxt . Het gesprek met Franse buren beperkte zich tot het warme weer.

Sully sur Loire 29-08-2024, donderdag

Burgos of Bourges? Het Roer om? We zijn vandaag 80 km in oostelijke richting gereden, we hebben besloten om voorlopig nog even niet te ver van huis verwijderd te gaan reizen , dus (nog) niet richting Spanje.

Dat zit zo, nu komt er weer een stukje wat over medische problemen gaat, daar  ontkom ik niet aan om ons besluit toe te lichten.

In mei ,toen we van onze Marokko/Spanje reis terugkwamen ,had ik last van 3 kwalen ( het is wat als je oud wordt).

Ten eerste de peesplaatontsteking in mijn voet, daarvoor heb ik nu steunzolen en het gaat wel beter, kan er redelijk mee lopen zonder al te veel pijn.

Ten tweede was ik toen al aan  het hoesten en nu nog steeds, al maandenlang dus. Er is een röntgenfoto gemaakt, gelukkig geen afwijkingen aan de longen  te zien. De huisarts denkt dat het kinkhoest is.

Ten derde had ik last van pijn in de maagstreek, de MDL arts dacht niet aan een maagzweer maar eerder aan mogelijke gal of alvleesklier problemen . Daarvoor heb ik een echo gehad, gelukkig geen afwijkingen, maar ik blijf last hebben van de maag/darmstreek.

We zijn gewoon op reis gegaan omdat er geen afwijkingen aan het licht zijn gekomen, maar het hoesten en de pijn blijven wel aanhouden. Geen erge pijn maar wel wat zeurend en toen ik vannacht wakker werd en wat  maagpijn had, xdc dacht ik dat het beter is om niet te ver van huis te gaan voorlopig, maar binnen redelijke afstand van huis af te wachten of er verbetering komt. We hebben voor 10 weken medicijnen bij ons, dus we zien wel. Wel even slikken om die beslissing te nemen maar Everdien is het er helemaal mee eens. Zij zegt al langer dat het hoesten niet goed klinkt.

Het kasteel Sully sur Loire, eind 14e eeuw. Een van de vele kastelen langs de Loire.

Cp Sully sur Loire, gratis met voorz..

CC sitecode 11625, N47.77120  E2.38427

Via D weggetjes door een bosrijk gebied met af en toe wat bloeiende heide , een hobbelig traject, zijn we vanmorgen in 1,5 uur naar Sully sur Loire gereden wat maar een afstand van 80 km was. Wel af en toe door een leuk dorpje maar we verzuchtten af en toe ook  ook zaten we maar op de snelweg, dit vanwege het slechte wegdek.

We staan in Sully bij het  kasteel op een van de parkings speciaal voor campers. Met voorzieningen en nog gratis ook , de parking bij Chambord voor campers kost €25-. Nu is dat ook een heel ander kasteel dan die in Sully, niet te vergelijken, dit hier is meer een Olli B. Bommel kasteel.

We zijn langs het kasteel, die hier 500m vandaan ligt, naar het dorp gewandeld . Het dorp is wel aardig,  er zijn winkeltjes maar het ontbeert een historisch centrum. Tegenover de bakker ( we hebben er 3 gezien) blijkt een goedlopende kebabzaak te zitten, daar hebben we geluncht , smaakte prima.

Het weer is wat onstabiel geworden in het westen van Frankrijk, er vallen onweersbuien. Vanmiddag werd het ook hier bewolkt maar nog wel droog met 27º.

Voor morgen worden ook hier buien voorspeld, we blijven dan nog een dagje. Mocht het mee vallen met de buien dan kunnen we nog een stukje fietsen over het pad wat  langs de Loire loopt, vlak voor de cp langs.

Sully sur Loire  30-09-204 , vrijdag

Vannacht werden we wakker tegen 2.00 uur door een regenbui, niet al te veel regen maar we moesten er wel uit om de dakluiken dicht te doen.

We hebben ons wel geschikt naar de ‘nieuwe situatie’ dat we niet te ver zuidelijk zullen gaan, voorlopig althans. Geen man overboord, volgens de oorspronkelijke planning zouden we pas woensdag van de Atlantische Oceaan richting de Dordogne gaan.

Het blijkt de juiste keus te zijn geweest om niet westelijk langs de Loire te gaan, maar naar het oosten waar we nu staan. Want waren er gisteren meer westelijk al fikse buien, vandaag was dat ook  het geval.

Na het raadplegen van wat weerapps met regenradar , vonden we dat we de gok wel konden wagen om op de fiets te stappen  vanmorgen om langs de Loire naar Saint Benoit sur Loire te fietsen. Eerst de brug over de Loire over, even een foto maken, shit fototoestel vergeten, dan maar foto’s maken met de iPhone die van wat mindere kwaliteit zijn, vooral de vergezichten. Het fietspad liep eerst een paar km onder langs een dijk waar wat auto’s reden, dat was tamelijk saai. Echter het gevoel werd heel anders toen het fietspad over de dijk heen ging naar de andere kant langs  de Loire en we hebben toen heerlijk gefietst met zicht op de rivier die hier in de buurt ondiep en breed is. Wat watervogels, o.a een grote zilverreiger, toen miste ik mijn fototoestel wel.

Het portaal in de noordelijke zijbeuk van de abdij van Fleury in Sain Benoit sur Loire heeft een mooie timpaan. In het midden de Christus met aan weerszijden de 4 evangelisten. Engelen en apostelen zijn afgebeeld op de boogljsten.

Jammer dat de abdij gerestaureerd wordt in die zin dat een groot gedeelte door doeken van de buitenkant aan het oog werd onttrokken.

In het voorportaal van de hoofdingang staan versierde Corinthische zuilen.

Een albasten madonnabeeldje, 14e eeuw

Er waren dreigend donkere wolken westelijk van ons toen we Saint Benoit naderden, maar de buien trokken langs ons heen. Ons doel was de Abdij van Fleury in Saint Benoit, helaas stond die voor een groot deel in de steigers. We konden ondanks de bouwwerkzaamheden wel naar binnen, eerst langs een rij met Corinthische zuilen door de hoofdingang. De kerk zelf was sober met een middenschip in Romaanse stijl beneden en een gotisch gewelf. De abdij is in diverse gedeeltes gebouwd tussen 11e en de 12e eeuw. De noordelijke zijbeuk heeft een mooi gotisch portaal uit het einde van de 12e eeuw.

Het was nog steeds droog toen we op de terugweg nog even in ‘ons dorp’ Sully langs het Office du Tourisme zijn gegaan voor wat info over fietsroutes langs de Loire. Daar tegenover zit een kleine Carefourexpress, daar hebben we een paar boodschappen gedaan, alcoholvrij bier hadden ze niet.  Via de bakker en de slager weer naar de camper en zie, we hadden de fietsen weer in de garage gezet en toen viel er een regenbuitje. Het was toen 14.00 uur, hadden we mooi bijna 25 km kunnen fietsen.

Het was vandaag bewolkt ( met  een buitje) en om 15.30 uur brak de zon door en werd het nog 25º.

Sully sur Loire, 31-08-2024, zaterdag

Het werd gisteravond heel druk hier, de cp was helemaal vol. Nu bestaat die uit 2 gedeelten, een deel waar wij staan met mooie afgebakende plekken en een parking daarachter waar ook personenauto’s staan. Het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben met het feit dat het weekend is en dat het nog mooi weer is dat het zo druk nog is met campers.

Er staan hier een aantal campers voor langere tijd, een ‘ons kent ons’ sfeertje en men kwekt de hele dag door met elkaar in een groepje. Omdat we hier nu ook 3 dagen staan, zie je dat er een wat merkwaardige cultuur heerst bij een paar van die langparkeerders, het lijkt een code om de hele dag met ontbloot bovenlijf te lopen. Een van die camperaars is duidelijk de cp. burgemeester , die zit met zijn blote bast sigaretten rokend op een muurtje bij de ingang. Niet de meest vriendelijke man trouwens, dat triggert mij dan weer  als we er langslopen om extra luid bonjour te wensen. Vanmiddag kon hij zijn rol waarmaken en stuurde hij bars een Duitse camper weg die op het gras wilde gaan staan, zijn dag kon niet meer stuk.

Op een steenworp afstand van de cp is in het park van het kasteel ook een Lourdes grot

Het kasteel gezien vanuit het park, veel kroos op het water.

De uitgebloeide bloem van de Wilde Peen

Vandaag aan het begin van de middag maar eens een wandeling gemaakt na de fietstocht van gisteren. Via het park van het kasteel zijn we naar een meer  gewandeld. In het park is een kleine grot die zowaar Lourdes heet. Er staat en beeld bij en aan de kaarsen  te zien komen hier mensen werkelijk bidden bij het beeld bij de grot.

Het meer waar we naar toe zijn gelopen staat erom bekend dat er trekvogels voorkomen, daar is het nu nog niet de tijd voor. We konden nauwelijks bij het meer komen, slechts op één plekje, alles was dichtgegroeid met braam- en andere struiken. Bij dat plekje stond een bankje waar we even gepauzeerd hebben, de enige vogels die we zagen waren zwanen, meerkoeten en kleine zilverreigers en dan ook nog van veraf. Maar de wandeling was lekker, het was nog niet te warm toen, bijna 10.000 stappen gezet voor de broodnodige beweging voor de oudere mens volgens Eric Scherder.

Everdien heeft trouwens nog een aandenken aan ons bezoek aan kasteel Chambord overgehouden, 3 flinke jeukende plekken op haar rug,  toch gestoken door een daas of i.d.

Vanmiddag was er een afwisseling van zon en wolken, het bleef droog en het werd  27º.